• azenda

Arnold Press voor schouders als Schwarzenegger

Arnold Press uitvoering en tipsEen van mijn favoriete schouderoefeningen is de Arnold Press. Deze oefening, die voornamelijk de voorkant van de schouders traint, is geintroduceerd door the man himself; Arnold Schwarzenegger. Bij deze oefening voor de schouderspieren beperk je de wrijving in het schoudergewricht, hierdoor is dit een goede oefening voor mensen met zwakke schouders en schoudergewrichten. Omdat ik zelf een chronische schouderblessure heb is de Arnold Press voor mij een uitkomst! In deze Fitness oefening van de Week editie bespreek ik de correcte Arnold Press uitvoering en geef ik enkele tips die je kunt gebruiken om het resultaat te optimaliseren.

De schouderspieren

De Arnold Press is een fitness oefening die zich voornamelijk richt op de voorkant van de schouder spieren (deltoid anterior), maar ook de zijkant wordt geprikkeld door de draaibeweging tijdens het uitdrukken van het gewicht. Ook de trapezius en triceps worden aangesproken.

In het artikel over de juiste uitvoering van de Dumbbell Side Raise lees je meer over de verschillende spieren die een rol spelen bij de bewegingen vanuit je schouder.

Arnold Press uitvoering

Arnold Press uitleg techniekHet is belangrijk om fitnessoefeningen met een goede techniek uit te voeren, zeker bij complexe gewrichten als de schouders. Volg onderstaande stappen om de juiste uitvoering van de Arnold Press te leren.

  1. Neem een fitness bankje en zet de rugleuning recht omhoog.
  2. Ga vervolgens op het bankje zitten en plaats je rug recht tegen de leuning aan.
  3. Pak de dumbbells vast, waarbij je handen naar binnen zijn gedraaid (handpalmen wijzen naar je toe).
  4. Druk de gewichten omhoog vanuit je schouders en draai tijdens de opwaartse fase je handen naar buiten toe (handpalmen wijzen van je af).
  5. Laat vervolgens het gewicht langzaam en gecontroleerd zakken tot de beginpositie.
  6. Herhaal voor het aantal gewenste reps.

Tips voor de Arnold Press

  • Zorg ervoor dat je de hele oefening gecontroleerd uitvoert. Het schoudergewricht is complex en een blessure zit in een klein hoekje.
  • Haal de kracht niet uit je rug, maar puur uit je schouders. Zo optimaliseer je het resultaat. Vaak zie je dat, wanneer het gewicht nét iets te zwaar is, men naar voren of achter gaat leunen om de dumbbells omhoog te drukken. Dit heeft als gevolg dat de kracht voornamelijk uit de rug wordt gehaald in plaats van uit de schouder spieren.
  • Omdat de Arnold Press de wrijving in het schoudergewricht vermindert, is deze ideaal voor mensen met zwakke schouders. Heb je pijn of last tijdens het doen van een Dumbbell Shoulder Press? Probeer dan eens de Arnold Press!

In dit filmpje zie je een goede uitleg van de Arnold Press uitvoering

Ik hoop dat jullie wat aan deze uitleg hebben gehad en de Arnold Press uitvoering kunnen perfectioneren. Het beste advies dat ik kan geven is om met een lager gewicht te beginnen en te kijken of je de oefening langzaam en gecontroleerd kunt uitvoeren. Zet je ego even aan de kant, die zwaardere dumbbells komen dan vanzelf wel!


Welke oefening vind jij fijner? De Dumbbell Shoulder Press of de Arnold Press?

Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Latest posts by Marvin (see all)

980x120

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *